Lederutvikling

Etter over 15 års fartstid i konsulentbransjen, vet Lene Fjellheim hvor viktig godt omdømme blant kundene og deres nettverk er.

–  Den viktigste kanalen for oss er anbefalinger eller «word of mouth», og vi er heldige som daglig får henvendelser fra kunder om oppdrag, foredrag eller coaching, sier hun.

Det var etter en lengre sykdomsperiode at Fjellheim i 2001 bestemte seg for å ta et kurs i coaching, for å komme tilbake til hverdagen igjen. Gründerånden ble raskt vekket til live, og hun ble så fascinert at hun bestemte seg for å begynne med coaching, hun også. Resultatet ble CoachTeam as – House of Leadership. Selskapet driver hun sammen med to partnere.

– Da jeg i 20-årene etablerte mitt første firma, var jeg alene. Denne gangen var det viktig for meg å ha flere partnere i CoachTeam, og det har gitt meg mye å bygge selskapet sammen med andre. Det er selvsagt også krevende å ha likestilte partnere da du mister noe av friheten til å bestemme alt selv, men samtidig gir det andre perspektiver og ikke minst gode kollegaer å sparre med, sier hun.

Fra rubrikkannonse i Aftenposten til nettbasert undervisning

For 15 år siden begynte vi med å sende ut nyhetsbrev i posten, og annonserte for våre kurs i Aftenpostens rubrikkannonser. Vi forhandlet oss frem til 1000,- per annonse og hadde 12 deltakere på vårt første kurs, sier Fjellheim.

Da markedsføringen i dagens marked i økende grad er digitalisert, blir selskapet nødt til å forholde seg til en ny måte å nå kunder på.

– Den verden vi lever i er i stadig raskere endring, og de siste årene har vi sett en tydelig forandring i markedet for kurs og undervisning. Ifølge nye tall foregår nå 40 prosent av all bedriftsintern trening i USA over nett. Derfor har vi begynt å legge mer fokus på gratis-seminarer, og bruk av sosiale medier.

– Stadig flere av de vi snakker med som er interessert i å lære mer om en av tjenestene vi tilbyr – Nevro Lingvistisk Programmering (NLP) – sier at de ønsker seg muligheten for å ta deler av utdannelsen over nettet, ettersom det er lettere å kombinere med hektiske jobb- og familieliv. NLP handler om læren om hvordan du finner frem til de beste ressursene i deg selv, og hos andre. I disse dager er vi i gang med lansering av første trinn på vår leder- og coachutdanning på ny plattform, og det har vi store forventinger til forteller hun.

Ingen dager er like

Alle dager er forskjellige, men skal jeg peke på ett likhetstrekk må det være at vi svært ofte må bruke kvelden til å forberede oss til neste dag. På dagtid går det meste av tiden ute hos kunden, sier Fjellheim. Jeg elsker at dagene er så ulike! Noen dager holder jeg kurs i salg, neste dag foredrag på kickoff, så kan jeg for eksempel holde en workshop for et team.

Det å være sin egen sjef gjør at du opplever frihet, og muligheten til å styre hverdagen selv. Men det krever også en god dose disiplin, og til syvende og sist er det jo du som sitter med ansvaret for at ting blir gjort.

– Jeg er sparringspartner for flere gründere, og de fleste ønsker seg mer frihet. Det er kanskje den største overgangen fra å være lønnsmottaker til å bli din egen sjef. Frihet får du på den måten at du kan, og må, ta mange avgjørelser selv. Men å starte et levedyktig selskap krever også mye jobb, og det går ofte på bekostning av friheten. Jeg tror mange ikke er klar over hvor mye jobb det kreves å drive eget selskap. Du spiller jo ofte alle roller; fra selger, kontor, vaktmester, regnskap, inkasso og konsulent, sier hun.

Bransjen forventer faglig kompetanse  

Med stadig sterkere konkurranse i konsulentbransjen, blir den rette faglige kompetansen bare viktigere og viktigere. Fjellheim forklarer at alle deres konsulenter er sertifiserte coacher hos Den Norske CoachForening (DNCF).

– Denne sertifiseringen har gjort at vi har kvalifisert oss og vunnet anbud hos store statlige bedrifter. Vi ser også mer og mer at våre kunder etterlyser formell kompetanse fra sine konsulenter, og at de ber oss lage diplomer/ sertifikater når vi kjører bedriftsinterne programmer. Når det er sagt er det vi opplever som aller viktigst for kundene våre at vi sammen skaper resultater, men også referanser fra andre kunder er de opptatt av, sier hun.

Skaff deg en mentor

Fjellheim legger vekt på viktigheten av å ha noen å sparre med. Er du nyetablert i bransjen, er det ikke alltid like enkelt å vite om alle fallgruvene du kan gå i.

– Jobber du alene, så er mitt råd at du finner deg en mentor. Ha noen å sparre med, som kan utfordre deg og heie deg frem. Og prøv å finn en som ikke er i familie eller nærmeste vennekrets, de kan ofte være farget av deres felles historie sammen, sier Lene.

LederNytt Du er sjefen – les hele artikkelen i pdf

 

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV!

Meld deg på vårt nyhetsbrev. Vi sender av og til oppdateringer, gode tilbud og nyttig informasjon. Vi sender ikke spam, og vi deler ikke e-post adressen din med andre.