Gir du verdi i digitale medier?

Christine ser ofte hvordan både bedrifter og folk flest tråkker i salaten på nettet og i sosiale medier.

Den største tabben du som privatperson gjør, når du setter ditt digitale fotavtrykk, er å bedrive en monolog med markedsføring av deg selv. Ingenting får meg til å rykke bakover og gremmes mer enn dette vanlige feiltrinnet, sier Christine.
Det viktigste er å tenke på hva du kan gjøre for andre. Det å være interessert i og opptatt av andre, er tiltalende, forklarer hun.

Christine forteller at hun er genuint glad i å hjelpe folk til å komme seg ut av en lite hensiktsmessig situasjon, det være seg å få mer ut av gruppearbeid på skolen, eller å hente ut et større potensial i jobbsammenheng.  Hun tok leder- og coachutdanningen på CoachTeam i 2005-2007, og valgte CoachTeam fordi hun ønsket en lederutdanning som ikke var knyttet til den mer alternative delen av coachingmiljøet.

Verktøy for jobb og privatliv

At CoachTeam er knyttet opp mot næringslivet, og gir verktøy som er nyttige både privat og på jobb, var viktig for henne. Hun opplevde også hvordan coachutdanningen belyste ting ved henne selv som hun tidligere kanskje ikke var bevisst, og det åpnet til bedre fokus i livet.
Hos CoachTeam opplevde jeg å møte meg selv i døren flere ganger. Jeg synes det er bra å ta et oppgjør med fastlåste mønster. Jeg ble for eksempel overrasket da jeg ble verdicoachet, og trodde at kjærlighet skulle komme øverst på listen av verdier. Så ble det i stedet FRIHET, ler Christine.

Gjennom studiene hos CoachTeam lærte hun også at hun er en såkalt mismatcher, altså en person som ser etter forskjellighet og som gjerne setter pris på endring.
Jeg liker forandringer, og dette ble jeg bevisst på under coachutdanningen min. På den tiden jeg tok utdanningen jobbet jeg i Det Norske Veritas, der jeg byttet jobb internt tre ganger og fikk to barn på seks år. Du kan trygt si det var livlige år, ler Christine igjen.

Hvilke preferanser har du?

Hos CoachTeam lærte jeg blant annet om metaprogrammer. Metaprogrammer handler om hvilke preferanser du har, for eksempel om du foretrekker å jobbe med folk eller verktøy. Liker du å høre om de store globale ideene først, eller ser du mer etter detaljene?
I lederutvikling anvender jeg metaprogrammer ofte. Også når jeg underviser studenter, bruker jeg metaprogrammer. Jeg spør meg selv: Ønsker studentene å se det store bildet først? Eller vil de høre om sin egen rolle først?

Kommunikasjon og selvfølelse

Christines eget behov for å beherske kommunikasjon, ligger kanskje i hennes barndom. Da hun som ung jente innvandret til Norge fra USA, kunne hun ikke kommunisere med sine nye klassekamerater på grunn av språket.
Jeg måtte lære meg en ny kultur og et nytt språk, for å unngå mobbing og den norske janteloven. Det gjorde noe med meg, og jeg innså hvor viktig det er å bli forstått av andre for å opprettholde min egen selvfølelse.
Christine deler gjerne råd om hvordan man kan bli mer bevisst i en samtale.
Vi har alle filtre som gjør at vi tolker betydningen av ordene som blir sagt i en samtale. Det er våre preferansesystem og tankemønster som gjør at vi gjerne hører det vi vil høre. Resultatet er at den andre kan bli fornærmet eller overrasket av våre personlige tolkninger og antakelser.

Kanskje det viktigste jeg lærte hos CoachTeam, var betydningen av å klappe igjen. Rett og slett å ikke prate hele tiden. Jeg har prøvd å lære meg ferdigheten å være stille lenge i en samtale slik at folk får snakket ferdig. Men jeg må stadig trene!

Christine Calvert bruker mye tid i sosiale medier, og deler gjerne litt råd om nettvett.
Jeg liker å gå inn på folks profil, og gi en tommel opp eller kommentere når de skriver noe bra. Gir du folk ros offentlig, så får du mye goodwill tilbake.

Hun har et helt eget triks for å stoppe nett-troll.
På Twitter var det en som skulle banke meg opp. Min kommunikasjonsstrategi er ikke å svare med samme mynt. Da «kveler jeg heller med kjærlighet» i form av kos og klem. Jeg kan for eksempel invitere dem på foredrag og pizza. Da blir det fort stille fra trollene, sier Christine.

I sosiale medier handler det om å lage oppdateringer og innhold av god kvalitet. Når du gir verdi, blir det satt pris på, avslutter Christine.

Tre kommunikasjonstips for en leder:

  1. Å lytte. Og samtidig å forstå når du skal slutte å lytte. Du skal ikke la folk få klage og klage i tide og utide. Det går en grense: En leder skal ikke være en terapeut.
  1. Å passe på at du gir konkret ros, når noen har gjort noe bra. Det er dessverre mange ledere som glemmer å gi medarbeidere en tommel opp når de fortjener det.
  1. Å lete etter den gode intensjonen: Hvis noen klager, er sint, lei seg – så ligger det nesten alltid en god intensjon bak. De klager nettopp fordi de ønsker at tingene skal fungere bedre! Hvis noen klager og formidler det, og du anerkjenner at de har en god intensjon, så vil du løfte folk som ellers kan oppleves som personalproblem.

 

Faktaboks om Christine Calvert:
Kursutvikler, foredragsholder og forfatter
Startet Tekstdoktor i 2004. Underviser også i digital markedsføring på Westerdals Oslo ACT.
Har gitt ut «Skriv så det selger» og «Skriv for nettet, kort og godt».
NLP Practitioner, Master Practitioner og Coaching Genius fra CoachTeam

Skrevet av: Laila Madsø

 

 

 

Skroll til toppen