Bør man ha rutiner for konflikthåndtering?

Har din arbeidsplass rutiner  for konflikthåndtering. Hvordanforebygges og  håndteres konflikter hos dere?
Ukeavisen Ledelse og Dagens perspektiv har i sitt lederbibliotek publisert flere videoer om ledelse og kommunikasjon. CoachTeam bidrar også her med sin kompetanse.

Ekspert på konfliktbehandling, Erica Grunnevoll i Coach Team, gir råd om konflikthåndtering i denne videoen:

Se hele videoen om konflikthåndtering i Dagens perspektiv sitt  lederbibliotek

4 teknikker for å håndtere kontorets kranglefant

Psychology Today skriver advokat og terapeut Bill Eddy om «høykonfliktmennesker». Dette er mennesker som jobber hardt og oppfører seg bra mot de som gir dem positive tilbakemeldinger. Men med en gang motgangen kommer, gir det seg utslag i fiendtlighet, humørsvingninger og forsøk på å skylde på alle andre enn seg selv.

På en arbeidsplass kan slike personer være konfliktutløsende, og da er det nødvendig å vite hvordan man skal forholde seg til dem når de begynner med konfliktatferden sin.

Vanligvis kommer man langt med logisk resonering og selvkontroll, men dette er ifølge Eddy uheldigvis egenskaper som høykonfliktmennesker ofte mangler. Med disse personene må man gå annerledes til verks.

4 teknikker

  • Vis omtanke
  • Assistere, ikke gjennomføre
  • Unngå fiendtligheten
  • Innføre regler

Les hele artikkelen i Dagens Perspektiv 18 januar 2018

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV!

Meld deg på vårt nyhetsbrev. Vi sender av og til oppdateringer, gode tilbud og nyttig informasjon. Vi sender ikke spam, og vi deler ikke e-post adressen din med andre.