Bør man ha rutiner for konflikthåndtering?

Har din arbeidsplass rutiner  for konflikthåndtering? Hvordan forebygges og  håndteres konflikter hos dere?
Ukeavisen Ledelse og Dagens perspektiv har i sitt lederbibliotek publisert flere videoer om ledelse og kommunikasjon. CoachTeam bidrar også her med sin kompetanse.

Ekspert på konfliktbehandling, Erica Grunnevoll i Coach Team, gir sine råd om konflikthåndtering i denne videoen:

Se hele videoen om konflikthåndtering i Dagens perspektiv sitt  lederbibliotek

4 teknikker for å håndtere kontorets kranglefant

Psychology Today skriver advokat og terapeut Bill Eddy om «høykonfliktmennesker». Dette er mennesker som jobber hardt og oppfører seg bra mot de som gir dem positive tilbakemeldinger. Men med en gang motgangen kommer, gir det seg utslag i fiendtlighet, humørsvingninger og forsøk på å skylde på alle andre enn seg selv.

På en arbeidsplass kan slike personer være konfliktutløsende, og da er det nødvendig å vite hvordan man skal forholde seg til dem når de begynner med konfliktatferden sin.

Vanligvis kommer man langt med logisk resonnering og selvkontroll, men dette er uheldigvis egenskaper som høykonfliktmennesker ofte mangler. Med disse personene må man gå annerledes til verks.

4 teknikker som kan hjelpe:

  • Vis omtanke – å ta en tilnærming som er basert på empati og forståelse, kan gi bedre resultat enn å møte hardt mot hardt. Det krever enorm selvledelse og god relasjonell kompetanse for å unngå å slå tilbake med samme mynt. Husk at medarbeideren kan ha ukjente triggere som utløser denne uønskete atferden, og at det ikke nødvendigvis er noe personen er klar over selv. Bruk ord og fraser som: Jeg kan se at du er frustrert, og jeg ønsker å hjelpe eller Fortell meg mer, så jeg kan forstå problemet. 
  • Assistere, ikke gjennomføre – personer med høykonfliktnivå vil ofte klage og komme med ting som er feil eller galt. I stedet for å forsøke å løse disse problemene for å få bukt med klagingen, er riktig tilnærming å assistere og ikke å gjennomføre. Det vil si at respons på en klage bør være: Det høres frusterende ut, la oss se på hvilke løsninger eller alternativer du har. Dette hjelper deg å slippe å bli ansvarlig for å løse problemet, samtidig som du slipper å lytte til klagingen over en lengre periode.
  • Unngå fiendtligheten – en metodikk for å unngå fiendtlighet som tilsvar til en passiv-aggressiv person er å være kort, konsis og faktaorientert. I stedet for å inngå i diskusjon om hvem som har rett om hva, vært rett på sak og hold det saklig.
  • Innføre regler – Arbeidsmiljøloven sier noe om psykososialt arbeidsmiljø, og disse personene responderer gjerne fint på regelverk og forholder seg godt til rettferdighet. Dersom regelverket er det samme for alle, og det er underforstått og kommunisert i plenum kan dere unngå fremtidig konflikt. I tillegg kan det være bra å henvise til reglement når det kommer til forslag og ønsker fra et høykonfliktmenneske.

Unngå at det går for langt, og ta grep allerede når første tegn til konflikt melder seg. Slå gjerne hull på ballonger før det utvikler seg. Vi i CoachTeam har lang erfaring med håndtering av konflikt, men viktigere er muligens å forebygge. Med vårt unike kurs i kreativ ledelse og coaching kan du også utvikle din relasjonelle kompetanse og bli mer bevisst ditt eget og andres handlingsmønster. Les mer om dette kurset her! 

Les hele artikkelen i Dagens Perspektiv 18 januar 2018

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV!

Meld deg på vårt nyhetsbrev. Vi sender av og til oppdateringer, gode tilbud og nyttig informasjon. Vi sender ikke spam, og vi deler ikke e-post adressen din med andre.