Teams? Antrekket avslører deg

Dagbladet har snakket med Erica Grunnnevoll i CoachTeam og to andre kommunikasjonsrådgivere om digitale møter og antrekk.

Den nye hverdagen

Kommunikasjon på videomøter er blitt vår nye hverdag. Da er det greit å være klar over at klær og styling også kommuniserer, både til andre og til deg selv, sier kommunikasjonscoach Hanne Lindbæk til Dagbladet.

Selv om dagens arbeidsøkt utføres fra hjemmekontoret, så opprettholdes den daglige – eller jevnlige – omgangen med dine kolleger via Teams og andre videoløsninger.
Da kan det også være greit å tenke over hvordan du skal kle deg før du går inn i det virtuelle møterommet. Lindbæks generelle råd er å kle seg slik at du føler deg både vel og fri til å kommunisere med andre.

Klær setter oss i en tilstand. Det er viktig med tanke på hva slags inntrykk andre får av deg, men også for hva slags humør du kommer i selv, sier hun.
Din stil kan gjerne skille seg ut, så lenge du «er deg selv», slik folk kjenner deg og er vant til å se deg.

– Vi har vel alle hørt historier om folk som sitter i skjorte og dressjakke, men bare i shortsen nedentil fordi det ikke synes på Teams.

– Hvis jeg hadde tatt på meg en fin topp, men samtidig sittet med pysjbuksa på, så ville følt meg litt schizofren. Tar du på deg den stilige smokingen som sitter som ei kule, så føler du deg annerledes enn om du sitter i joggebuksa. Kle deg heller pent fra topp til tå, sier Lindbæk og fortsetter:

– Begge deler har en funksjon. Jeg bruker joggebukse aktivt for å slappe av. Veldig mange har kosetøy, og under coronapandemien har vi kanskje brukt kosetøyet ekstra mye.

– Bør man ha retningslinjer om bekleding på videomøter?

– Det kommer helt an på hensikten med møtet. Skal du i et jobbintervju på Teams, så vil jeg ikke anbefale deg å sitte i kosebuksa. Men jeg vil heller ikke anbefale folk å kle seg for stivt. Hvis du tar på deg klær som strammer på feil sted, eller føles fremmed, så er det akkurat som du har fortalt deg selv at «oj, nå skal jeg noe som er skummelt», så det er mange nyanser her, sier Hanne Lindbæk.

Kleskode

– Tenker du alltid over hva du har på deg før du går i et videomøte?

– Jeg tenker på klær alltid. I min rolle skal jeg ofte vekke tiltro og bli kjent med folk. Da er det viktig at man bruker klær til å signalisere. En god grunnregel for jenter er å kle deg sånn som du vil, men på en skala fra 1-10, så ikke vær «hottere» enn en sjuer. Kle deg heller for elegant enn å ende opp med å sende ut gale signaler.
Selv jobber Hanne Lindbæk inn mot store organisasjoner hvor den administrerende direktøren, med flere hundre tusen ansatte, bruker hettegenser på jobb.

– Det handler også om kulturen og kleskoden på jobb. I it-bransjen er det trendy med t-skjorte og hettegenser. Vi leker jo hermeleken, så da handler det om å matche kleskoden der du er. Ved å vise at du forstår kleskoden, så viser du samtidig at du også forstår en hel serie med uskrevne koder og “kontrakter” som en gruppe mennesker har blitt enige om. Da er du ganske frekk om du på første jobbintervju viser at du bryter med det.

– Et av de stiligste rådene jeg har hørt i mitt liv var da ei venninne av meg skulle på «Lindmo» på NRK. Hun hadde kjøpt ny kjole for å pynte seg. Da en stylistvenn av meg hørte det, sa han: «Å herregud, du må ikke kle deg som om du skal på tv.» Det holder å kle seg noenlunde pent, uten å jåle seg til. I en tv-rute er det et generelt råd å ikke ha på seg for bråkete klær. Ikke altfor store mønstre eller forvirrende design. Hold det enkelt, om du vil se velkledd og sober ut.

Heller for formelt

Med unntak av typiske «hettegenser-bransjer», som it-, entreprenør- og oppstartsbransjer, så mener kommunikasjonscoachen at det er god folkeskikk å være for formelt enn for uformelt kledd.

Hjemmekontor-hverdagen har også ført til at mange har fått nye rutiner. Litt avhengig av hvor mange Teams-møter du har før klokka 10, så velger du kanskje å legge joggeturen til lunsj, og så dusje etter det. Mange ting er blitt mer fleksible som følge av den nye måten å leve på.

Det betyr likevel ikke at du bør sitte i pyjamasen fram til lunsj.
Det er lov. Det er ingen som kaster deg i fengsel. Og ingen kan lukte deg gjennom Teams-ruta. Men det kan virke støtende på andre om du ikke har vist at du har gjort deg flid med å se noenlunde presentabel ut. Under nedstengningen i mars var det lov å se bustete ut på håret fordi frisørsalongene stengt. Nå lønner det seg å se ut som har tatt en børste gjennom håret.

Samtidig som vi «alltid» har forholdt oss til uformelle og formelle kleskoder, så mener Lindbæk også at vi under coronapandemien har beveget oss litt fra det formelle til det uformelle på flere plan.

– Nå har vi kommet hjem til folk gjennom videomøtene. Mange sitter på soverommet. Det er ganske uformelt. Selv har jeg de siste månedene snakket med toppledere i store selskaper, mens de sitter på soverommet til sønnen. Det har ført til at tonen mellom oss er blitt mer uformell.

Klær sender signaler

Kommunikasjonsekspert Erica Grunnevoll i CoachTeam mener det er viktig å være klar over at klær er et rollespill.

– Vi signaliserer mye gjennom øyne, mimikk og volum, men vi sender også signaler gjennom klær vi går med. Du skal føle deg vel i klærne, men andre skal også føle seg vel, vi skal skape trygge rom for hverandre.

Erica Grunnevoll i CoachTeam. Foto: Monica Hellem
Erica Grunnevoll i CoachTeam. Foto: Monica Hellem

Selv om du sitter alene hjemme, så betyr ikke det at allmenn folkeskikk ikke er det som fortsatt gjelder, også på digitale plattformer.
Du er mer synlig i digitale medier enn du kan være om du sitter bakerst i et stort møterom, og det handler om respekt for det fellesskapet vi utgjør på Teams. Vi er del av noe større enn bare de ordene vi sier. Vi ville ikke gått i bare trusa i et bryllup eller i malerskjorte i en begravelse. Vi kler oss etter situasjoner og settinger vi skal være med i, sier Erica Grunnevoll.

Hun er klar på at hun ville reagert om en kollega hadde sittet i et videomøte med en flekkete helsetrøye, håret rett til værs og tannpirker i munnen.

Vi har litt forskjellige grenser for hva vi føler oss vel i, men om du stiller slik, så sender du også signaler om at du ikke bryr deg. Da ville jeg lurt på hvor respekten og konsentrasjonen for det vi skal jobbe med var. Vi skal ikke problematisere for mye, men vi skal ha en gjensidig respekt for hverandre.

Klovn

– Du har selv ikke falt for fristelsen å slurve litt med plaggene i videomøte?

– Nei. Om jeg hadde sittet i dress eller i en veldig fin topp, så ville jeg følt meg som en klovn om jeg bare hadde sittet i trusa under, selv om de andre ikke hadde sett det. Det handler også om å føle seg vel og gi seg selv tryggheten i at man kan reise seg opp. Plutselig reiser du deg opp for å hente en kopp kaffe, uten at du tenker over hva du har på deg nedentil.

– Ergo bør man droppe joggedressen hvis man ønsker å bli tatt på alvor på jobben?

– Ja. Men det kommer også an på kulturen. Det er noen bransjer hvor man går i joggedress, så det handler om å tilpasse seg. Det er mange steder man kan være overpynta om man går i hvit skjorte. Og generelt så går bør man ikke gå i det stiveste når man er på Teams. Jeg tror for eksempel ikke at jeg har sett noen på Teams med slips.

Andre kleskoder på Teams

Live Bressendorf Lindseth er ekspert på kroppsspråk og kommunikasjon. Hun er mer positiv til at videomøter fra hjemmekontoret kan føre til kreative klesvalg.
Selv om man stiller prikkfritt på jobb, kanskje til og med i dress og skjorte, så er det litt mer avslappet når man er hjemme. Kanskje er ikke Teams-møtet det mest formelle heller. Da tenker jeg at man kan sitte i joggebuksa og en fin t-skjorte eller skjorte. Det er andre kleskoder på Teams. Det handler om å gjøre det mer komfortabelt, iallfall fra livet og ned, sier Live Bressendorf Lindseth til Dagbladet.

Og legger til:Men bar overkropp og shorts går ikke.

– Tror du mange benytter anledningen til å droppe dressbuksa?

– Ja, det tror jeg faktisk, og det tenker jeg må være helt greit. Det er veldig praktisk og behagelig å ha på seg joggebukser, i stedet for å ha på seg noe som strammer, for å se pen og ordentlig ut. Når man sitter bak et bord og de andre møtedeltakerne bare ser overkroppen, så er det ikke så nøye med hva du har på nedentil.

– Du gjør det selv?

– Jeg er av og til mer formell fra livet og opp enn fra livet og ned. Jeg kan godt ha på joggebukse samtidig som jeg har på en pen bluse. Teams åpner opp for et litt annet fokus, og jeg hører fra flere at dette er ganske utbredt.

– Folk som har på seg hvit skjorte og slips på hjemmekontoret, tar det nok av seg det og bytter til noe mer bekvemt når de logger av for dagen. Det kan til og med være at de gjør det rett etter Teams-møtet.

Fokus på formidling

Kommunikasjonseksperten mener fokuset heller må være på hva folk sier, ikke hva de har på seg.
Man har en tendens til å være litt for opptatt av ytre ting som klær. Kanskje burde vi heller brukt mer tid til å lytte til det som blir sagt. Sånn sett er det noe Teams kan bidra positivt til, at man blir mindre opptatt av klær og mer opptatt av hva som formidles.

– På Teams er man ofte veldig målrettet. Det blir gjerne mindre sosial prat, og da blir man mer opptatt av det som blir sagt. Jeg tenker det er bra at man ikke vurderer folk ut fra hva de har på seg, sier Live Bressendorf Lindseth til Dagbladet.

Hun mener vi generelt tilpasser oss situasjonen vi står i. Der vi lettere faller for fristelsen å «vurdere» folk når vi fysisk er på jobb, fordi vi ser hele mennesket, så er man i et Teams-møte friere enn når man sitter i et møterom.
Det kommer selvsagt an på hva slags møte det er, men jeg tviler på at folk flest tar på seg findressen når de sitter hjemme. Det synes jeg høres litt slitsomt ut.

Dagbladet 15.12.2020
Journalist: Roy Wahlstrøm, gjengitt med tillatelse

BLI INSPIRERT!

Meld deg på vårt nyhetsbrev og bli inspirert et par ganger i måneden.

Vi sender ikke spam, og vi deler ikke e-post adressen din med andre.

Skroll til toppen