Lojalitet er viktig i våre personlige liv. Vi forventer det fra vår partner, vår familie og våre venner. Men, lojalitet er minst like viktig på kontoret, med tanke på at vi alle forventer at vi gjør jobben vår, ikke deler sensitiv informasjon og ikke bytter jobb med jevne mellomrom. Hvordan oppnår vi lojalitet på arbeidsplassen, blant kolleger og med nærmeste leder? Vi har noen tips!

Vis at du bryr deg

Å være lojal går begge veier. Dessverre er det mange ledere som glemmer dette, og som forventer at ansatte skal vise blind lojalitet til både leder og arbeidsplass uten å gjengjelde det samme tilbake. Mens det tidligere var vanlig at ansatte hadde samme jobb i mange tiår, er det langt fra vanlig i disse dager. Ledere bør derfor etterstrebe å vise de ansatte at man bryr seg om dem, om deres mentale og fysiske helse og ikke minst deres personlige mål. Å etablere et mer personlig forhold, jobbe med sine kollegaer slik at de kan utvikle seg, og være oppmerksom på deres behov er en fin måte å vinne tillitt på, så lenge innsatsen er genuin.

Bevis at du er en kompetent leder

Ansatte må kunne stole på at ledelsen i selskapet de jobber for er stabil. Det er vanskelig å være lojal mot en inkompetent leder eller ledelse, som ikke virker som de vet hva de holder på med. I tillegg kan det skape usikkerhet om ledelsen oppfattes som uetisk, eller dersom sensitiv informasjon som for eksempel økonomiske problemer blir diskutert i tide og utide. Informasjon som må deles, skal deles, men det er forskjell på å slenge ut månedsrapporten i kantina og å ha en kommunikasjonsplan for å dele økonomiske problemer i selskapet. Ansatte ønsker i stor utstrekning å kunne føle seg sikre på den de jobber for.

Sats på tillitt

Det fins ikke lojalitet uten tillitt, og dine ansatte må kunne stole på deg 100% for at tillitten skal være intakt. Du må levere på dine løfter, og følge opp når du har sagt det. Om en ansatt ber om forfremmelser, å gå opp i lønn, ferie eller andre ting, må den som er leder etterstrebe å gi klare og tydelige beskjeder og tilbakemeldinger og ikke bare la så viktige ting koke bort i en travel hverdag. Ledere bør også være åpne med sine medarbeidere om man har begått en feil eller ikke har levert på løftene sine. Det skaper ytterligere tillitt. Folk tilgir gjerne en ærlig person, men er som regel ikke like tilbøyelige til tilgivelse dersom en leder forsøker å dekke over en feil.

Om du lykkes med å skape en atmosfære av tillitt og lojalitet mellom deg og dine medarbeidere vil du øke produktiviteten, skape enda bedre kultur og få lykkelige og fornøyde medarbeidere. Undersøk gjerne om dette er noe du gjør i ditt daglige virke. Om det er på tide å ta grep, så er vi i CoachTeam klare for en prat for å utvikle deg som leder!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV!

Meld deg på vårt nyhetsbrev. Vi sender av og til oppdateringer, gode tilbud og nyttig informasjon. Vi sender ikke spam, og vi deler ikke e-post adressen din med andre.