Ønsk feedback velkommen

Av CoachTeam | Artikler | 04.11.2019

Hos CoachTeam - House of Leadership sier vi ofte at det ikke finnes feil, det finnes bare feedback! Feedback er en nyttig øvelse, så lenge den er positiv og utviklende. Likevel er det ofte et annet ord vi forbinder med feedback, og det er negativ.

M. Tamra Chandler, forfatter av boken Feedback (and Other Dirty Words), mener at vi vokser opp i en verden hvor feedback betyr kritikk, og den er som oftest ikke positivt ment. Når noen gir oss feedback, tenker vi umiddelbart at den vil være dårlig. Og selv om den ikke nødvendigvis er dårlig, blåser vi det opp og gjør det større enn det er.

Å gi feedback til en kollega eller medarbeider ved å fortelle hvordan det er å samarbeide med personen, kan være en måte å bidra til en positiv avklaring av forholdet. En annen effekt kan være at tillit skapes og at kollegaer og medarbeidere åpner seg mer og blir tydeligere overfor hverandre.

Tilbakemelding bidrar til utvikling:

Feedback eller tilbakemeldinger skaper av og til usikkerhet.  En oppfatning og en erfaring hos noen personer er dessverre at feedback er en verbal oppvask mellom mennesker som innebærer at man rakker ned på hverandre. Det engelske ordet ”feed-back” betyr ” å mate tilbake” og for meg gir det assosiasjoner til den positive betydningen det har å gi næring til en annen etter at du selv har fått noe fra vedkommende.

Tilbakemeldinger handler om å dele oppfattelser

Å gi feedback er langt fra å fortelle deg hvordan du er. Det er å gi deg en mulighet til å få vite hvordan jeg oppfatter deg. Denne oppfattelsen kan være annerledes enn slik du selv eller andre har oppfattet deg. At du aldri har hørt noen oppfatte deg slik før, kan enten bety at ingen tidligere har fortalt deg om det, eller det kan dreie seg om at den måten du oppfører deg på har truffet noe hos meg ut fra hvem jeg er, enten det nå er positivt eller negativt. 

Skill observasjoner fra egne meninger:
Hvordan vi gir feedback henger nøye sammen med hvorfor vi gir det. Dersom jeg ønsker å gi deg mulighet til å se deg selv med mine øyne, er det viktig å være så konkret og direkte som mulig. Dette betyr å skille mellom:

  • observasjoner
  • tolkning av atferden
  • følelser
  • virkning
  • hvilke konsekvenser det har for det videre samarbeidet

Å gi og få feedback

Det å motta feedback kan også være en utfordring, og det gjelder å praktisere aktiv lytting. Husk at feedback er en gave, og at det ikke finnes feil, bare feedback!  Det er noen enkle måter å lytte aktivt til feedback på. Å være i denne tilstanden når du mottar feedback, betyr at du kan høre det på en mindre dramatisk måte. Du kan engasjere deg i samtalen, i stedet for å forsvare deg selv. Du kan sstille spørsmål, og lytte for å forstå hvordan du kan forbedre deg.

1: Føl føttene dine, og kjenn at tærne rører ved bakken. Hvordan føles det?

2: Lytt til omgivelsene dine, hør tastaturet klikke, trafikken eller fugler utenfor. Fokuser på lyden kun et par sekunder.

3: Gni fingertuppene dine sammen. Det kan du gjøre uten at den andre personen merker det.

4: Hold en kopp kaffe eller te. Hold koppen i hånden, og kjenn på temperaturen.

Ved å praktisere disse enkle øvelsene kan du være mer tilstede i en setting hvor du får eller gir feedback.

Ønsker du å vite mer om kommunikasjon, ledelse eller den viktige samtalen? Vi i CoachTeam – House of Leadership tilbyr en rekke kurs og utviklingsmuligheter på områdene. Ta gjerne kontakt med oss for å få vite mer!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV!

Meld deg på vårt nyhetsbrev. Vi sender av og til oppdateringer, gode tilbud og nyttig informasjon. Vi sender ikke spam, og vi deler ikke e-post adressen din med andre.