Ifølge ManpowerGroups jobbskifteundersøkelse planlegger halvparten av norske arbeidstakere å bytte jobb innen fire år. Men, hvilke signaler gir kroppen og tankene oss når vi står ved et veiskille? Hvilke signaler bør vi se etter? Og, hvordan kan en coach hjelpe?

I arbeidslivet kan det være en utfordring å ikke ha tid til å stoppe opp og reflektere. Det er så mange krav og så mye press at du ikke rekker å tenke – bare levere og levere. En coach kan hjelpe deg å få en ny oversikt over tankesurret. Å snakke om situasjonen din, finne ut hvordan du egentlig har det, hva du ønsker og ikke ønsker, og å stake ut en kurs for fremtiden. Da demrer det kanskje: «Jeg orker ikke mer, jeg vil bytte!».

Men «vil ikke mer» er ikke det beste utgangspunktet på arbeidsmarkedet, mener Lene Fjellheim, DNCF sertifisert coach og partner  i CoachTeam – House of Leadership.

– Det er ikke nødvendigvis et godt utgangspunkt hvis grunnen til å skifte jobb er at du bare vil bort fra noe. Det som er spennende når du søker jobb er at du går til noe,ikke bort fra noe. Det kan være nyttig å tenke på det du ønsker å komme til, fremfor det du ikke ønsker deg. Motivasjonen skinner ofte gjennom, sier hun.

Her er noen nyttige spørsmål å stille deg selv, dersom du vurderer et karrierebytte:

Hva ville jeg jobbet med, dersom jeg visste at jeg ikke kunne feile?

Hva vil jeg ha ut av arbeidet jeg gjør?

Lytt til kroppen

Å lytte til kroppens signaler kan også være en nyttig øvelse. Kjenner du at du får energi av visse oppgaver eller mennesker? Og, hva med det motsatte? Er det oppgaver eller mennesker som tapper deg for energi? Om du våkner opp med hodepine og vondt i magen, eller finner deg ofte gråtende på toalettet på jobb, må du ta en god og lang kikk på hva du skal gjøre med situasjonen. Om du sover dårlig på natten, eller må ta en egenmelding med jevne mellomrom fordi kroppen ikke spiller på lag, kan det også hjelpe å reflektere og ta deg tid til å gjøre en revurdering.

Hvordan kan en coach hjelpe?

En coach kan bistå deg i denne prosessen, og vi hos CoachTeam jobber også med karriererådgvining og karrierecoaching. Det er ikke alltid slik at den eneste løsningen er å skifte jobb eller karriere. Noen ganger kan det være like nyttig å ta en runde med deg selv, og se hvor du kan gjøre visse endringer. Kanskje du må lære deg å si mer nei til oppgaver som fallere utenfor ditt ansvarsområde? Kanskje du trenger en hobby utenom jobben? Med en coach ved siden av deg kan du også få hjelp til å identifisere dine styrker, og dermed få mer fokus på hva du bør gjøre mer av, istedet for hva du vil gjøre mindre av.

En coach kan likevel ikke trylle, og det er ikke dermed sagt at du får drømmejobben over natten. Du må gjøre mesteparten av arbeidet selv, men en coach kan guide deg gjennom denne prosessen og bistå med å få klarhet i hva som skal skje fremover.

Lenes tips til deg som er på søkeren

1. Lag en liste over hva du er god på. Så vurderer du i hvilken grad du liker å holde på med det og setter ring rundt det som får topp score.

2. Intervju familie, venner og nettverk. Hva mener de er dine beste egenskaper og be om eksempler på når de har opplevd å at du demonstrerte disse. Så spør du om hva de tenker ditt viktigste utviklingspotensialet er og hvorfor.

3. Samle opp for deg selv og skriv ned de egenskapene som går igjen som du er god på og hva du vil utvikle deg videre på.

4. Gå inn i fremtiden. Sitt eller ligg et rolig sted og forestill deg at du tar en tidsreise noen år inn i fremtiden, gjerne 3-5 år. Du er lykkelig og fornøyd med det du gjør, hva er det? Regisser din egen film hvor du tester ut ulike karriereveier og muligheter. Se deg selv i filmen. Legg merke til hva du gjør, hvordan du gjør det og hvordan du har det når du gjør det.

Vurderer du å skifte karriere eller jobb? Ta gjerne kontakt med oss i CoachTeam – House of Leadership dersom du ønsker støtte på veien!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV!

Meld deg på vårt nyhetsbrev. Vi sender av og til oppdateringer, gode tilbud og nyttig informasjon. Vi sender ikke spam, og vi deler ikke e-post adressen din med andre.