Tomrommet som oppstår når vi ikke klarer å kommunisere, blir raskt fylt med gift, tøv og misforståelser.
– C.N. Parkinson
Kurset i den vanskelige samtalen er for deg som vil utvikle personlig styrke og kommunikasjonsferdigheter som er nødvendig for å håndtere viktige og krevende samtaler. Når mye står på spill, meningene er delte og følelsene begynner å bli sterke, går samtaler ofte over til å bli vanskelige.
Vi kan gjøre en av tre ting når vi står overfor en viktig samtale:
- Vi kan unngå den
- Vi kan møte den og håndtere den dårlig
- Vi kan møte den og håndtere den bra
På dette kurset vil du få verktøy og trening i å mestre viktige og vanskelige samtaler. Du vil få innblikk i enkle metoder og lære deg hvordan du håndterer vanskelige situasjoner med større personlig trygghet og styrke.
Målgruppe
Ledere med personalansvar, tillitsvalgte, verneombud og for deg som ønsker å forstå mer om mellommenneskelige forhold.
Læringsmål
Å utvikle personlig styrke og kommunikasjonsferdigheter som er nødvendig for å håndtere viktige og vanskelige samtaler på en ryddig, fokusert og målrettet måte.
Innhold
- Hva er den vanskelig samtalen?
- Ditt ansvar som leder i og av vanskelige samtaler
- Start med hjertet
- Lær å se etter, kunsten å lytte
- Tilbakemeldinger/feedback
- Konfliktstiler
- Hvordan håndtere og tolke ulike reaksjoner fra den ansatte?
- Den ubehagelige beskjeden, hva gjør du når du sier til mennesker noe de ikke vil høre?
- Hvordan forberede deg til den vanskelige samtale?
- Hvordan følge opp den vanskelige samtale?
Arbeidsmåte
Miniforelesninger, øvelser, egentrening, refleksjon i grupper
Kurset settes opp bedriftsinternt. Kontakt oss på tlf. 400 04 500 eller e-post.
Anbefalte artikler:
Den gode samtale
God tilbakemeldingskultur